De Luchtwachttoren (5C1) te Scheveningen

Velen zullen zich afvragen wat voor bouwwerk er aan het Zwarte Pad staat. Toen ik destijds op de Harstenhoekweg woonde, zag ik vanaf ons huis de toren op het duin staan.

Luchtwachttoren

Luchtwachttoren Scheveningen.
By JanCK Fietser (Own work) [CC BY-SA 3.0 nl], via Wikimedia Commons

De Luchtwachttoren is gelegen aan het Zwarte Pad en is kort na de tweede wereldoorlog gebouwd (in 1954) op een kunstduin dat deels is gemaakt van het puin dat achterbleef na de vergissing met het bombardement op het Bezuidenhout dat plaatsvond op 3 maart 1945. De Geallieerden wilden de V2 lanceerinstallaties vernietigen die in het Haagsche Bos stonden, door een fout in de opdracht die de vliegeniers meekregen, werd echter niet het Haagsche Bos maar het Bezuidenhout getroffen.

In de begintijd van de radar was men nog niet in staat om laagvliegende vliegtuigen waar te nemen, daar was de techniek nog niet toereikend voor. Er werden in Nederland 276 luchtwachttorens gebouwd, waarvan er nog 21 de jaren hebben doorstaan. Bijna alle torens hadden een ‘raat’ constructie, met twee uitzonderingen die van steen zijn. De bakstenen toren aan het Zwarte Pad is taps toelopend en staat op de 31 meter hoge duintop met daarnaast de parkeerplaats van het Zwarte Pad. De toren is 6,5 meter hoog en bovenop zit en open uitkijkplatform van 3 x 3 meter met een borstwering (waarop nummers staan ter oriëntatie) die 1,5 meter hoog is. Aan de westzijde zit een inwendige schuilnis. Buiten de stenen luchtwachttoren van Scheveningen, staat er nog een stenen toren in Oude Wetering. De toren vormde een driehoek (kring) met de luchtwachttoren in Zoeterwoude (restant nog aanwezig) en de (verdwenen) luchtwachttoren op een bunker in Noordwijk.

In 1964 werd het Korps Luchtwachtdienst opgeheven en is de toren niet meer als luchtwachttoren gebruikt. De Commissie van Proefneming heeft daarna de toren in gebruik genomen om onderzoek te doen naar de gedragingen van munitie dat vanaf de Waalsdorpervlakte werd afgeschoten.

In 1973 is het meteorologisch station gevestigd in de toren omdat door de aanleg van de nieuwe tram verbinding de waarnemingen werden verstoord en deze toren lag mooi vrij en bovendien ver genoeg vanaf de storingsbron. In 1989 is er ter ondersteuning van het propagatie onderzoek het Nederlandse radiobaken bijgekomen en ook in gebruik als amateur radiobaken. Sedert april 2009 is de luchtwachttoren in Scheveningen een beschermd Monument geworden van de Gemeente Den Haag (typisch eigenlijk!).

Luchtwachttoren Scheveningen. Foto door: David van der Mark via Flickr.com

Luchtwachttoren Scheveningen.
Foto door: David van der Mark via Flickr.com

Ik heb er als kind vaak gespeeld evenals toentertijd bij en op het lager gelegen spoorviaduct van de opgeheven treinlijn, nu appartementen en een tankstation.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
18 ⁄ 6 =