De Luchtwachttoren, het vervolg

Naar aanleiding van De Luchtwachttoren (5C1) te Scheveningen, nu ook een vervolg met onder andere: Spoorwegviaduct, Boetveld, Bunkers en Doppler Radar.

Luchtwachttoren

Luchtwachttoren Scheveningen.
Foto door: David van der Mark via Flickr.com

In de tijd dat we nog niet overstelpt werden door Smartphones en tablets, werd er door kinderen nog veel buiten gespeeld. Hierbij dan even de route die we meestal liepen, daar was je alweer een stief kwartiertje zoet mee.

Vanaf de Zwolsestraat kwamen we de eerste speelgelegenheid tegen, het oude half afgebroken spoorwegviaduct met het braakliggende terrein waar de rails hebben gelopen naar station Scheveningen. Op dat terrein is later eerst een parkeerterrein aangelegd en nu is het helemaal volgebouwd met appartementen, een tankstation en een parkeergarage. Die zijn overigens pas gebouwd na het opblazen van enkele bunkers die daar lagen als stille getuigen van een stukje Atlantic Wall. Ook waar nu het Carlton Beach staat, moesten eerst bunkers opgeblazen worden, ik voel ons huis nog trillen.
Daarna liep je langs het Boetveld dat aan de rechterkant lag, waarna je de keus had naar boven de duinen in of rechtsaf langs het Boetveld richting Watertoren. In de duinen achter de Watertoren op de Waalsdorpervlakte ligt trouwens nog iets mysterieus, daar ligt sinds jaar en dag een grote mysterieuze bol, waarvan velen ook niet weten wat het is.

Bunkers Scheveningen. Foto door: Bas Bogers via Flickr.com

Bunkers Scheveningen.
Foto door: Bas Bogers via Flickr.com

Zo nieuwsgierig als ik was / ben, ging ik dus op onderzoek uit en het blijkt iets heel eenvoudigs te zijn, een Doppler Radar van TNO, die daar in de duinen ook een vestiging hebben.
In die contreien kon je ook goed bramen plukken, dat was iets wat we aan het einde van de zomer ook ieder jaar deden, kwam je met emmers vol terug.

Netten Boeten, ca 1950-1955. Foto door: Geschiedenis van Zuid-Holland via Flickr.com

Netten Boeten, ca 1950-1955.
Foto door: Geschiedenis van Zuid-Holland via Flickr.com

Verder met het Boetveld, want ik dwaal steeds af. Destijds waren er ook al plaatselijke boefjes actief, die het voorzien hadden op het lood en de drijvers die aan de netten zaten, dat was ook de reden dat er bewaking moest zijn. Bij eventuele diefstal was de schade aan de netten ernstiger dan de diefstal zelf. Ik kan me nog goed herinneren dat er een bewaker in een hutje op het veld zat, “Mink”. De goede man heeft door ons overuren gedraaid en werd door de plaatselijke jeugd aardig geterroriseerd. Dat was een oud vissersman en geen koddebeier. In feite was Mink helemaal niet de boeman waar hij altijd voor uitgemaakt werd, het was een heel vriendelijke man die urenlang verhalen kon vertellen. Ooit is Mink een keer lelijk ten val gekomen, hij struikelde over de netten, toen hij voor de zoveelste keer enkele leden van deze pagina achterna zat.

De bewuste leden zijn wel zo sportief geweest om enkele dagen later hun spijt te betuigen en de man wat sigaartjes aan te bieden. Het was trouwens altijd fijn als de karren (paard en wagen) volgeladen met gebruikte netten door de straat kwamen, kwam altijd een fijn luchtje vanaf waardoor je acuut geen vis meer op je bordje wilde.

Netten Boeten 1927. Foto door: Janwillemsen via Flickr.com

Netten Boeten 1927.
Foto door: Janwillemsen via Flickr.com

Meestal kozen wij ervoor om maar naar boven te gaan richting torentje. Onderweg in de duinen kwam je van alles tegen, zoals konijnen, hazen en eekhoorns, ook slangen en hagedissen, er zat leven genoeg in de duinen. Er was altijd wel wat te zien of te beleven.

Aan het einde van het pad kwam je dan eindelijk bij het torentje, even uitblazen op een bankje en nieuwe energie opdoen om kattenkwaad uit te halen. In het stukje duinen bij het Zwarte Pad liggen nog enkele zichtbare bunkers, vanaf het strand zijn ze goed te zien. Onder ander een drie traps bunker. Verder liggen in de duinen ook nog tal van ingangen die nu dichtgemetseld zijn, maar die in mijn jeugd nog open waren en voor ons dus gewoon toegankelijk. Ook ligt er een compleet gangenstelsel onder de grond. In de duinen van Scheveningen liggen 78 bunkers en er is een ondergronds gangenstelsel dat bijna 2 kilometerlang is. Ik ben zelf zo’n beetje in alle bunkers geweest, ook diegene die opgeblazen zijn. Je moest tenslotte wat om je te vermaken en zo’n ontdekkingstocht was altijd spannend.

Bunkers Scheveningen. Foto door: Hendrik Ploeger via Flickr.com

Bunkers Scheveningen.
Foto door: Hendrik Ploeger via Flickr.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
10 × 3 =